Svartmes och död Sparvhök

 
Ja så är det, Sparvhöken på bilden innan är död och mest troligen så dog den av svält. Jag såg att den satt i trädet ovanför matstationen och emellanåt tog den flera djupa andetag så hela bröstkorgen hävde sej, då var klockan vid två på dagen, när jag nästa gång tittar ut vid 15,30-tiden så ligger den död på marken. Jag gick ut för att flytta den därifrån och när jag lyfte upp den så var det som att lyfta en fjäder, inte mycket mer, så tunn och så mager och jag kände på bröstbenet som bara var skelett, stackarn :`( 
Jag har ingen kunskap om åldersbestämmning av fåglar så man vet inte, kanske var den gammal och inte orkade jaga eller så kanske tillgången på föda blev svår med så mycket snö i vinter, enligt artportalen så ska inte Sparvhöken vara här den här årstiden men den verkar ha chansat på en mild vinter som det ju faktiskt har varit de sista 5 åren här vid kusten. Jag läste dessutom att Sparvhöken är en dålig flygare och småfåglarna som den jagat här har mycket skydd av skog och tät snår där den inte har en chans att få tag i dom.
Men men, Moder natur sköter det där med liv och död bra, det är så det ska vara och hon hade klarat det alldeles utmärkt utan människans inblandning, men det är en annan historia, den tar vi nån annan gång.
 
Ha en fin helg !

Kommentera här: