Nässelfjäril

 
Fjärilar är roligt att fota (nu när jag har lärt mej hur) och så är dom ju så vackra, men nu så här mitt i sommaren så tycker jag att jag verkligen får leta efter dom, det finns inte så mycket som man tror att det ska göra. Nu är det väl kanske puppatider och kanske inte så mycket kläckta än eller jag vet inte egentligen, jag bara spekulerar i varför man ser så få. Jag har läst lite och olika fjärilar kläcks väl olika tider på våren/sommaren/hösten men å andra sidan så finns det inte så mycket vilda blommor heller i tätbebyggda områden, gräsmattor som klipps innan dom har fått blomma ut, bönder som slår åkrar för hö innan dom har fått blomma till, kommuner som fanatiskt klipper alla gräsmattor och diken, en klippt gräsmatta är faktiskt lika med en steril betongbeläggning rent biologiskt sett, inga frön inga blommor inga insekter ingen pollinering...tyvärr.
 
 

Kommentera här: