Gråspettar

 
En bild från matningen häromdagen då det var två Gråspettar på besök, en annan dag var dom tre stycken men då var det liv i luckan, dom jagade bort varandra så till den grad att i slutändan var det ingen som fick någon ro att äta och alla flög till slut iväg utan att ha fått något i magen, märkligt :))
Lite uppdatering om fågelläget här i Skärskatan, strax efter den Sparvhöken som dog så kom det en ny men den här gången en hane (man kan undra om dom var ett par) den försökte sej på att jaga ett par dagar men till synes utan framgång, nu har jag inte sett till den på ett tag så den kanske också har dött!
Däremot är det någonting annat som emellanåt skrämmer småfåglarna till att frysa till is men jag har ännu inte fått syn på vem det kan vara, jag har misstankar om Sparvuggla och det bara för att jag absolut inte kan få syn på den, Sparvugglan är i storlek med Domherren och exakt likadan i fjäderskruden som träden den sitter i, perfekt kamouflage med andra ord och jag har spanat kan ni tro, synat trädstammarna från topp till rot men icket!
Det har ökat på ordentligt i övrigt med fåglar och igår så kom både Grönfink och Domherrar som har varit borta en längre tid.
I övrigt så är stammisarna kvar fast det har varit så oroligt med Rovfåglar runt i kring.
Nu är längtan stor till slutet av Mars då en del flyttisar börja anlända och det ska bli så spännande att se vad kusten har att erbjuda kontra Fjällvärlden.
 
 

Kommentera här: