Spillkråka

 
På morgonen när jag kliver upp så går jag alltid direkt fram till fönstret och kollar fåglarna, står där en stund och vaknar till liv. Nu i morse vaknade jag väldigt snabbt till liv då jag såg nånting svart hoppa omkring på backen lite skymd bakom träden, hämtade snabbt kameran men vågade inte öppna altandörren ifall den skulle bli skrämd av det utan tog istället bilder genom fönsterrutan, nu hoppade den upp på en trädstam och då först kunde jag se att det var en Spillkråka. Det är första gången jag ser en Spillkråka i verkligheten och oj så förvånad jag blev över storleken, jag har alltid trott att Spillkråkan har varit i storlek med Större Hackspett men jösses så stor den var, med sina 46cm så hör den till Europas största Hackspettsfåglar och är rödlistad i kategorin "Nära hotad" och jag, jag har ett nytt kryss i listan :))
 

Kommentera här: