Björnen sover....INTE !!!

Igår eftermiddag for vi ut till vårat Trattkantarellställe i Hössjö för att kolla hur långt Trattisarna hade kommit.
Vi traskar glatt in i skogen och tjoar och sjunger som vanligt IFALL Björnen skulle vara i närheten.
När jag går där med blicken spanande efter Kantareller så springer jag på en stor hög med Björnspillning, rykande färsk, jag ropar dit Jimmie som blir mest besvärad över att måsta avbryta sin spaning.
Pekar på högen med Björnskit och talar om för honom att Björnen är i närheten, Jimmie blir skeptisk och undrar hur jag kan veta att det är just Björnskit, jo förklarar jag för honom titta noga, ser du alla små yttepytte frön ?
Dom kommer från bären som Björnen stoppar i sej under sommaren och sen för att inte tala om MÄNGDEN, det där har ingen liten Hare tryckt ur sej !!!
Förklarar vidare att skiten är nylagd och att Björnen är i närheten.
-Ska vi gå härifrån då undrar min man.
-Kissar Björnen i skogen svarar jag och börjar traska neråt ut från skogen.
Efter 20m. hittar jag stora fina Trattisar som jag stannar till för att ta, 10 sekunder senare hör vi ett märkligt ljud, som ett kluckande liksom, högt och tydligt.
Vänder oss båda mot ljudet och ser Björnen en ganska bra bit bort, jag reser mej opp och sätter bena på ryggen mens jag hör Jimmie bakom mej ropa -Man ska inte springa Gilla !
Men jag lovar er att hade det varit ett sprinterlopp i Gummistövlar på 500m. så hade jag tagit Guldmedalj !!!




Bild lånad från Expressen där naturfotografen Erik Fernström har fotat medans Björnen anföll.



1 Kerstin:

skriven

Men snacka om björnfrossa!!!! Vilken upplevelse, tur du var uppmärksam, tänk om ni hade gått rätt på den.

Oooh, jag ryser vid tanken.

Går det bra att sova utan att drömma om björnar? ;)

Ha det gott.

2 Bokmalen:

skriven

Nämen huvva! Trodde ett tag att det var ni som tagit bilden... Tack å lov att det gick bra!!! Å att ni inte stannade för att fota.

Kramen, Maria

3 Susanne:

skriven

Och fy 17 så otäckt! Dom är inte och leka med. Tacka vet jag dom mjuka nallarna i soffan=)

Kram

4 Elisabeth:

skriven

Huga...vilken upplevelse! Tur att du var uppmärksam på allt runt i kring er.

5 Mimili:

skriven

Ujujuj... men visst är det lite häftigt ändå?! I juni förra året hade vi en björn i trädgården ca 10 meter från ytterdörren! Man tror ju verkligen inte sina ögon!!! På samma gång som det är en händelse man aldrig glömmer, kändes det redan nästa dag som en dröm... Dessutom kom nallen tillbaka efter vägen nån timme senare. Vi försökte plåta men den var för långt bort - och fotot på fotspåret smällde inte riiiiktigt lika högt:-) Kul att se den, men jag vill helst inte att den kommer igen!

Tur du var snabb!!!

6 gamla varpenkarro:

skriven

Gitzy akta dig för bjärven! Jag har en fotoblogg nu, blandat uppstyrda bilder med vanliga vardagsbilder. Tänkte att du kanske skulle gilla det. KRAM!

Kommentera här: